امگا 3 ممکن است به پیشگیری از افسردگی کمکی نکند


در یک مطالعه بالینی طولانی مدت در مورد تأثیر مصرف امگا 3 بر کاهش افسردگی، محققان دریافتند که تفاوت معنی داری بین گروه دارونما و گروه امگا 3 وجود ندارد. یک مطالعه پنج ساله به بررسی اثرات امگا 3 بر بهبود خلق و خو و پیشگیری از افسردگی پرداخت.

در این مطالعه، محققان به جای بررسی اختلال افسردگی اساسی (MDD)، تاثیر مصرف طولانی مدت روغن ماهی امگا 3 بر خلق و خو را مورد بررسی قرار دادند. آنها برای به دست آوردن اطلاعات کافی و دقیق در مورد ناهمگونی در یک مطالعه بالینی، مانند افسردگی، به یک گروه بسیار بزرگ نیاز داشتند. محققان 18353 فرد بالای 50 سال را مورد بررسی قرار دادند که هیچ یک از آنها در آن زمان علائم افسردگی نداشتند.

نیمی از آنها دارونما دریافت کردند و نیمی دیگر مکمل امگا 3 دریایی به نام Omacor دریافت کردند که حاوی 465 میلی گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و 375 میلی گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. همه افراد حداقل به مدت پنج سال تحت نظر قرار گرفتند و افسردگی آنها با جلسات بالینی افسردگی و سوالات سالانه در مورد خلق و خوی آنها ارزیابی شد.

عدم تاثیر امگا 3 بر افسردگی

محققان هیچ تفاوتی بین گروه دارونما و گروه امگا 3 پیدا نکردند. اما نتایج جلسات بالینی گروه امگا 3 افزایش بسیار کمی را در علائم افسردگی نشان داد که از نظر آماری معنی دار بود.

این نتیجه به معنای افزایش خطر افسردگی با مکمل اسید چرب امگا 3 نیست و در این مطالعه تمام خلق و خوی طولانی مدت ثابت ماند و این نتیجه نشان می دهد که تاثیر مصرف امگا 3 در طولانی مدت کاملا خنثی است.

لازم به ذکر است که هیچ مطالعه ای نتایج قطعی ندارد. محققان در این مطالعه محدودیت هایی مانند استفاده از ترکیب دوز پایین دو اسید چرب امگا 3 داشتند که در نتایج بسیار موثر بود. سال ها مطالعه ناهماهنگ اسیدهای چرب امگا 3 باعث شده است تا محققان حدس بزنند که تأثیر مکمل های EPA و DHA باید متفاوت باشد.

در اوایل سال جاری، مقاله ای منتشر شد که 38 کارآزمایی بالینی تصادفی شده امگا 3 را بررسی کرد و دریافت که EPA به تنهایی تمام مزایای سلامتی مفید برای بدن را دارد و مصرف DHA می تواند از این اثرات جلوگیری کند. بنابراین، استفاده از هر دوی این اسیدها در مکمل ممکن است با اثرات مفید EPA مقابله کند.

مطالعه دیگری در لندن نشان داد که دوزهای بسیار بالای اسیدهای چرب امگا 3 می تواند التهاب بافت عصبی مرتبط با افسردگی شدید را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید