به بهترین اهداکنندگان نمونه بیولوژیکی جوایزی اهدا شد



همزمان با دومین روز از نمایشگاه جهاد دانشگاهی، مراسم تجلیل و تجلیل از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با حضور رئیس جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در دومین روز از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، چهار خیر برتر نمونه های بیولوژیکی از گیاهان، سلول های انسانی، مواد ژنتیکی و مولکولی، میکروارگانیسم ها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهدا کردند. از او قدردانی شد.

این مراسم با حضور سایرین برگزار شد. دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی مجید تولیت ابوالحسنی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سردار علی مهدی پور معاون بهداشتی سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی سید محمد حسین مدرسی، استاد ژنتیک انسانی گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جهت حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند باکتریایی به بانک میکروارگانیسم ها و مجموعه های ناقل و میزبانی بانک مولکولی مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی؛ «دکتر محمدعلی ملبوبی» معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی برای حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند به مجموعه وکتور و میزبانی بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ «دکتر سید نصرالله طباطبایی» عضو هیئت علمی فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند رده سلولی به بانک سلول‌های انسانی و حیوانی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ به «دکتر قدیر رجب زاده» (رئیس) و «دکتر ابوالفضل پهلوانلو» (معاونت پژوهشی) پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی مشهد به دلیل حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند از مجموعه زرشک به مرکز ژنتیک و فناوری بانک ملی ایران اهدا شد. منابع بیولوژیکی

دکتر. حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: راه حل مشکل کشور توسعه علم و فناوری ماست و تمام تلاش همه پژوهشگران و جهادگران حاضر در اینجا این بود که ثابت کنیم می توانیم ادامه دهیم. مرز تجاری‌سازی علم و فناوری است.» ما باید آن‌ها را به جامعه ارائه کنیم، بنابراین سیاستمداران باید برنامه‌ریزی کنند و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

دکتر. طیبی افزود: یکی از مجموعه هایی که در آینده به توسعه سریع علم کمک می کند، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و بانک های این مرکز است. فعالیت های این مرکز دولتی و دولتی است اما متاسفانه آنطور که باید و شاید از این مرکز حمایت نمی شود و باید بودجه و زیرساخت های لازم را تامین کرد.

مدیر جهاد دانشگاهی از اساتید و محققانی که نمونه های بیولوژیکی را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهدا کردند، تشکر کرد.

دکتر. محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی و یکی از بزرگترین اهداکنندگان نمونه های بیولوژیکی در این مراسم گفت: اگرچه فعالیت این مرکز مخالفانی داشت، اما جهاد دانشگاهی موفق به تأسیس و مدیریت مقتدرانه این مرکز شد.

دکتر. ملبوبی افزود: ذخایر ژنتیکی سرمایه فعالیت های بیوتکنولوژیک است و نیاز به افزودن بانک اطلاعاتی به این کار وجود دارد.

سردار علی مهدی پور معاون بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل نیز به نقش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اشاره کرد و گفت: این بانک زیستی می تواند اثرات خوبی در کشور و همچنین در سازمان پدافند غیرعامل داشته باشد. . «ما از این مرکز مطلع هستیم. ما به دنبال طرح جامعی هستیم که در صورت بروز مشکل بتوانیم (با استفاده از ظرفیت های موجود) به آن پاسخ دهیم.

سردار مهدی پور خاطرنشان کرد: زیرساخت هایی مانند مرکز ملی ذخایر ژنتیکی زیرساخت های اساسی است که در صورت عدم حمایت مناسب کشور را آسیب پذیر می کند. لذا ما از فعالیت های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران حمایت مادی و معنوی می کنیم و برای تقویت زیرساخت های این مرکز تلاش می کنیم و این حمایت را وظیفه خود می دانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید