بیماری تاکی پنه؛ همه چیز درباره این عارضه تنفسی


تنفس سریع و کم عمق تاکی پنه نامیده می شود و زمانی اتفاق می افتد که تعداد تنفس در دقیقه بیشتر از حد طبیعی باشد. این عدد در بزرگسالان بیشتر از 20 ضربه در دقیقه و در کودکان بیشتر است. چرا تاکی پنه رخ می دهد و درمان آن چیست؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تاکی پنه چیست؟

میزان معمول تنفس در بزرگسالان 12 تا 20 تنفس در دقیقه است. تنفس سریع می تواند به دلایل مختلفی مانند اضطراب، آسم، عفونت ریه یا بیماری قلبی ایجاد شود. این امر تعادل گازهای دستگاه تنفسی را به هم می زند، اکسیژن را کاهش می دهد و دی اکسید کربن را در بدن افزایش می دهد. تجمع دی اکسید کربن خون را اسیدی می کند. در نتیجه مغز پیام هایی را به دستگاه تنفسی می فرستد تا با افزایش سرعت تنفس، تعادل اسید و باز خون را به حالت عادی بازگرداند.

تنگی نفس گاهی اوقات هیپرونتیلاسیون نامیده می شود، اما هایپرونتیلاسیون تنفس سریع و عمیق است، نه تنفس سریع و کم عمق به نام تاکی پنه. در چنین مواردی برای درمان سریعا با پزشک مشورت کنید و از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

چه چیزی باعث تاکی پنه می شود؟

بیماری ها و شرایط زمینه ای مانند عفونت و آسم می توانند باعث تاکی پنه شوند. از سوی دیگر، تاکی پنه نیز می تواند در نتیجه خفگی یا لخته شدن خون رخ دهد. در ادامه به بررسی علل مختلف تاکی پنه می پردازیم.

عوامل فیزیکی تاکی پنه

دکتر.  ساینا

تاکی پنه همیشه نتیجه بیماری‌های مزمن نیست و عوامل فیزیکی نیز می‌توانند چندین نمونه را ایجاد کنند.

1. خفگی

در هنگام خفگی، جسم مجاری تنفسی را به طور ناقص یا کامل می بندد و اگر فرد بتواند نفس بکشد، تنفس او راحت و آرام نخواهد بود. در صورت خفگی، اقدامات فوری پزشکی لازم است.

2. حملات اضطرابی

اگرچه اضطراب اغلب یک اختلال روانی صرف در نظر گرفته می شود، اما می تواند علائم فیزیکی نیز داشته باشد. حمله اضطراب یک پاسخ فیزیکی به ترس یا هیجان است که در طی آن فرد ممکن است تنفس سریع یا تنگی نفس را تجربه کند.

3. فعالیت بدنی شدید

در طول فعالیت‌های فیزیکی شدید، مانند ورزش یا رابطه جنسی شدید، بدن اکسیژن بیشتری مصرف می‌کند و دی اکسید کربن بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه ممکن است 3 تا 4 برابر سریعتر از حد معمول نفس بکشید.

ورزش نمونه کلاسیک هیپرپنه است. هایپرپنه یک پاسخ تنفسی مناسب به افزایش تولید دی اکسید کربن در بدن است. در چنین مواردی، تاکی پنه و هیپرپنه به جای علامت، پاسخی مفید و مناسب در نظر گرفته می شود. به این ترتیب بدن شما نیازهای اکسیژن خود را برآورده می کند و دی اکسید کربن آزاد می کند.

4. تب

در این مورد، تاکی پنه به عنوان یک واکنش جبرانی برای کاهش دمای بدن عمل می کند.

بیماری هایی که باعث تاکی پنه می شوند

علت پاتولوژیک تاکی پنه

برخی از بیماری های زمینه ای می توانند باعث تنفس سریع و کم عمق شوند که نشانه یک بیماری جدی است.

1. تاکی کاردی گذرا نوزاد یا TTN

این یک بیماری خاص نوزادان است. نوزادان مبتلا به این بیماری چند روز پس از تولد بیش از 60 ضربه در دقیقه تنفس می کنند. علائم دیگر عبارتند از:

  • خروپف هنگام نفس کشیدن نوزاد؛
  • باز کردن سوراخ های بینی یا فشار دادن سر به عقب برای نفس کشیدن؛
  • با هر نفس، پوست را روی دنده ها و زیر سینه بکشید.

نوزادانی که نارس به دنیا می آیند بیشتر در معرض ابتلا به تاکی پنه گذرا هستند. با این حال، هر نوزادی ممکن است به تاکی پنه مبتلا شود. جنین از ریه های خود استفاده نمی کند و از بند ناف اکسیژن دریافت می کند. در نتیجه ریه های جنین پر از مایع است. در حین زایمان، این مایعات توسط ریه های نوزاد جذب می شوند، اما تاخیر در ترشح مایعات از ریه های نوزاد می تواند باعث تاکی پنه گذرا شود. عوامل زیر نیز ممکن است در ایجاد تاکی پنه گذرا در نوزادان نقش داشته باشند:

TTN معمولاً یک بیماری خوش خیم است و علائم اولیه پس از 12 تا 24 ساعت بدون درمان ناپدید می شوند، اما در موارد شدید می توانند تا 72 ساعت ادامه داشته باشند. بنابراین، اگر علائم بدتر شد یا از بین نرفت، پزشک می‌تواند نوزاد را به دستگاه‌های خاصی تغییر دهد و وضعیت اکسیژن را بررسی کرده و نوزاد را درمان کند. همچنین پزشک می تواند بیماری را با اشعه ایکس قفسه سینه، پالس اکسیمتری و آزمایش خون تشخیص دهد که طی آن ضربان قلب، تنفس و سطح اکسیژن نوزاد بررسی می شود.

برخی از نوزادان در این شرایط به اکسیژن نیاز دارند. از سوی دیگر، سطح آب و قند خون آنها را می توان با مایعات درون زا تنظیم کرد یا غذا مستقیماً از طریق لوله تغذیه وارد معده کودک شود.

2. واکنش آلرژیک

حساسیت به برخی از محرک ها می تواند منجر به واکنش های فیزیکی مانند تاکی پنه شود.

3. عفونت

عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه یا برونشیت که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند بر تنفس تأثیر بگذارند و باعث تنفس سریع‌تر و کم‌عمق‌تر شوند. به عنوان مثال، کودکان یک ساله و بزرگتر مبتلا به برونشیت ممکن است 40 نفس در دقیقه داشته باشند. اگر این عفونت ها بدتر شوند، ریه ها پر از مایع می شوند و تنفس عمیق را دشوار می کنند. همچنین در صورت عدم درمان می توانند کشنده باشند.

4. مشکلات قلبی

انفارکتوس میوکارد، نارسایی مادرزادی قلب، دریچه غیرطبیعی قلب و ساختار معیوب قلب می توانند باعث تاکی پنه شوند.

5. مشکلات تنفسی

اگر آسیب ساختاری، التهاب و عفونت بر عملکرد ریه تأثیر بگذارد، تنفس کارآمدتر می شود. این وضعیت می تواند حاد یا مزمن شود و می تواند باعث بیماری های تنفسی زیر شود:

  • آسم؛
  • آمفیزم ریوی؛
  • بیماری مزمن انسداد ریوی؛
  • افیوژن جانبی یا پلورال افیوژن؛
  • مسمومیت با مونوکسید کربن.

6. پوسیدگی یا سپسیس

این یک عفونت گسترده در بدن است که می تواند کشنده باشد. این بیماری معمولاً در اثر واکنش شدید به عفونت ایجاد می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، عفونت ریه عامل اصلی سپسیس است و تاکی پنه یکی از علائم آن است.

7. کتواسیدوز دیابتی

این وضعیت جدی زمانی رخ می دهد که بدن انسولین کافی تولید نمی کند. در نتیجه اسیدهایی به نام کتون در بدن انباشته می شوند. کتواسیدوز دیابتی معمولاً منجر به تنفس سریع از جمله هیپرپنه و هیپرونتیلاسیون برای خنثی کردن اسیدهای انباشته شده می شود. اگر بدن نتواند این الگوی تنفسی تشدید شده را جبران کند، ممکن است خسته شود و این می تواند باعث ناراحتی تنفسی شود.

علائم تاکی پنه

علائم تاکی پنه _ علائم تاکی پنه

مشخصه اصلی تاکی پنه تنفس سریع و کم عمق است. سایر علائم تاکی پنه عبارتند از:

  • تنگی نفس؛
  • کبودی در نوک انگشتان و لب ها در صورت کاهش اکسیژن خون.
  • پایین بیایید و سینه خود را به همان اندازه که نفس می کشید بالا بیاورید و سعی کنید سخت تر نفس بکشید.

تفاوت بین تاکی پنه و تنگی نفس (تنگی نفس)

  • تاکی پنه: تاکی پنه یک وضعیت پزشکی است که در آن فرد به سرعت و سطحی نفس می کشد و ربطی به آن احساس ندارد.
  • دوز: احساس تنگی نفس. برخی از افراد مبتلا به تاکی پنه دچار تنگی نفس می شوند و برخی نه.

عوارض تاکی پنه

تاکی پنه درمان نشده می تواند عوارض جانبی زیر داشته باشد:

  • نارسایی قلبی؛
  • اختلال عملکرد اندام در موارد سپسیس؛
  • شرایط اضطرابی مانند اختلال اضطراب.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

تنفس سریع و کم عمق همیشه یک کمک پزشکی اورژانسی است که باید در اولین تجربه خود با آن مقابله کنید. در موارد زیر با شماره اورژانس (115) تماس بگیرید:

  • تب؛
  • سبکی سر؛
  • درد قفسه سینه؛
  • تشدید تنفس سریع؛
  • کبودی روی پوست، ناخن، لب یا لثه؛
  • هنگام تنفس در قفسه سینه فرو می رود.

تشخیص تاکی پنه

اولین قدم پزشک شما ممکن است یک درمان سریع باشد که تنفس عمیق را برای شما آسان تر می کند. این درمان ممکن است شامل استفاده از ماسک اکسیژن باشد. پزشک شما ممکن است پس از پرسیدن در مورد سابقه پزشکی شما و اندازه گیری سطح اکسیژن شما با یک دستگاه کوچک یا نمونه خون، به قلب و ریه های شما گوش دهد.

همچنین ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت ریه‌های شما، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن را تجویز کند.

درمان تاکی پنه

گزینه های درمانی به علت بیماری بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

1. درمان تاکی پنه ناشی از عفونت ریه

درمان موثر عفونت شامل موارد زیر است:

  • تجویز داروهای استنشاقی مانند آلبوترول که علائم را تسکین می دهد و راه های هوایی را باز می کند.
  • برای از بین بردن عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز کنید.

آنتی بیوتیک ها برای برخی از عفونت ها مانند ویروس ها مناسب نیستند. در این موارد از درمان های تنفسی استفاده می شود که راه های هوایی را باز می کند و نقش حمایتی دارد.

2. درمان تاکی پنه ناشی از بیماری های مزمن

هیچ درمانی برای بیماری های مزمن مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه وجود ندارد، اما تنفس سریع و کم عمق را می توان کاهش داد. درمان این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • داروهای تجویزی؛
  • مواد استنشاقی؛
  • کپسول اکسیژن در موارد شدید.
دیابت شیرین کتواسیدوز یکی از عوارض شدید دیابت است که پزشک آن را اورژانسی می داند و سرعت و حجم اکسیژن به طور مداوم کنترل می شود.

3. درمان تاکی پنه ناشی از اختلالات اضطرابی

اگر تنفس سریع و کم عمق نشانه حمله اضطراب باشد، پزشک ممکن است ترکیبی از گفتار درمانی و داروهای ضد اضطراب را تجویز کند. این داروها عبارتند از:

پیشگیری از تاکی پنه

نحوه پیشگیری از تاکی پنه به علت بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر آسم علت آن باشد، باید از محرک هایی مانند سیگار کشیدن و آلودگی خودداری کرد.

برای بهبود وضعیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک گرفتن از دیافراگم برای تنفس آهسته و عمیق و دادن زمان کافی برای بازدم کامل.
  • هوا را از طریق بینی تنفس کرده و از طریق دهان بازدم کنید.

همچنین باید دلایل اصلی را بشناسید و از بروز آنها جلوگیری کنید. شناسایی و از بین بردن علل ریشه ای از بدتر شدن و بدتر شدن وضعیت جلوگیری می کند.

شما بگو

با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد، آیا تا به حال دچار تاکی پنه شده اید؟ برای درمانش چه کردی؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نحوه خرید - یک مجموعه ارتباط موثر

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید