موافقان و مخالفان اصلاح ارز 4200 تومانی چه می گویند؟


فارس پلاس; توضیحات ارز مورد نظر: ارز 4200 نتیجه ای جز رانت و فساد نداشت. تقریباً هیچ کس در این گفته شک ندارد. برکناری او اما مخالفانی دارد. در نظر گرفتن مزایا و معایب مقایسه و مقایسه آنها می تواند بسیار مهم باشد.

اولین| موضوع اجاره!

بزرگترین ضرر دلار جهانی توزیع رانت بود. به عنوان مثال احد آزادی، یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که چند دوره اولین منبع فساد است. امیرآبادی فراهانی، یکی از اعضای هیات مدیره بهارستان نیز می گوید ارز 4200 اکنون تبدیل به میز اجاره ای برای افراد خاص شده است. آنقدر که دولت چاره ای جز فعالیت ندارد.

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، اما معتقد است که این موضوع راه حلی دارد و دستگاه های امنیتی نباید از نظارت بر زنجیره توزیع کشور غافل شوند. وی گفت: اگر قوه قضائیه با مراکز فساد برخورد کند، از کسی تعارف نکند، چند نفر را اعدام کند، این مسائل حل می شود.

عبداللهی، کارشناس اقتصادی معتقد است که اساسا نمی توان قیمت نهایی کالاهایی مانند نهاده های دام را کنترل کرد. زیرا فروشندگان زیادی وجود دارد و نمی توانید مانند بنزین بر آن مسلط شوید. از سوی دیگر، همین تفاوت نرخ ارز بین ارز ترجیحی و بازار آزاد تا حد زیادی انگیزه یافتن روش‌های جدید، پیچیده و کشف‌نشده فساد را خواهد داشت.

دومین| ذخایر بانک مرکزی!

کشور تحت تحریم است. رئیس کمیسیون اقتصادی می گوید دولت روحانی تمام 4200 تومان از بودجه مصوب 1400 تومانی را هزینه کرده است. 8 میلیارد دلار در 5 ماه! این بدان معناست که دولت از نظر قانونی مجاز به تخصیص ارز ترجیحی نیست. موسی شهبازی، کارشناس اقتصادی نیز بر این باور است که کاهش ذخایر استراتژیک بانک مرکزی بزرگترین آسیب به دلار جهانی است.

فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه، راه حل را کاهش هزینه های دلاری در کشور می داند. وی گفت: هیولای مصرف گرایی لب باز کرده و زمانی که مصرف کالاهای لوکس در کشور ادامه دارد، این موضوع به یک نیاز حیاتی تبدیل می شود. اگر دولت به این امر عمل نکند، با بحران مشروعیت مواجه خواهد شد.»

عباسیان از اعضای مکتب شریف ولی معتقد است وقتی دولت کنترلی نداشته باشد چاره ای جز توسل به روش های تورمی برای تخصیص ارز 4200 نخواهد داشت. وی گفت: در این شرایط دولت باید دلار را از بازار نیما بخرد و با قیمت 4200 به واردکننده بفروشد. این سیاست عواقبی جز چاپ پول و تورم نخواهد داشت.»

سوم| انتظارات تورمی!

حذف ارز 4200 تومانی می تواند انتظارات تورمی در جامعه ایجاد کند. مجتبی توانگر نماینده مردم تهران معتقد است: وقتی نرخ اینقدر بالاست، عدم تخصیص دلار برای جهانی شدن می تواند آن را افزایش دهد. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی معتقد است که حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ می شود که دولت باید برای آن تدابیری اتخاذ کند.

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا نیز معتقد است حذف 4200 نشت بنزین تورم است. احمد توکلی، یکی از اعضای هیئت اعزامی نیز در نامه ای به سران سه قوه، عدم تخصیص ارز ترجیحی به این چهار روش را موجب افزایش تورم در اقتصاد ایران می کند.

· افزایش هزینه های تولید به دلیل افزایش قیمت ماشین آلات و مواد اولیه یا واسطه های وارداتی

کاهش عرضه به دلیل افزایش هزینه های تولید

تورم ناشی از انتظارات منفی

قیمت دلخواه یا خودسرانه، پدیده جدیدی که در بحران های گذشته ایران وجود نداشته و در تجربیات دیگران ندیده ام.

به همین دلیل کامران ندری، اقتصاددان معتقد است که دولت باید برای مدیریت انتظارات تورمی چاره‌اندیشی کند. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: دولت در تلاش است تا برای جبران بخشی از این هزینه ها، کارت های اعتباری در اختیار شهروندان قرار دهد.

چهارم| الان وقتش نیست!

برخی از موافقان تداوم تخصیص ترجیحی ارز معتقدند که اکنون زمان حذف آن نیست. به عنوان مثال، غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای هیئت اعزامی، می گوید که با آن مخالف است، زیرا حذف 4200 نفر در مرحله کنونی یک «شوک» است. سلیمی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز معتقد است که اصلاحات نباید به گونه ای انجام شود که بازار به هم بخورد.

مجتبی توانگر اما می گوید دقیقا به همین دلیل مجلس با طرح حذف 4200 مخالفت کرد. چون معتقد بود این روند باید به تدریج انجام شود. موسی شهبازی، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که دولت اکنون باید روی «روش» اصلاح تخصیص ارز 4200 متمرکز شود.

با وجود اینکه مخبر معاون اول رئیس جمهور از حذف نشدن ارز ترجیحی دارو خبر داده بود، اما مابقی کالاهایی که مشمول این ارز شده بودند در نهایت از چرخه دریافت ارز خارج می شوند. آنچه مشخص است عزم مجلس و دولت برای حذف این رانت هنگفت است. باید دید این داستان چگونه پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید