شکست پروژه کوتاه مدت آل سعود در فوتبال/ بن سلمان همچنان «قاتل» و «جانی» ماند.


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نزدیک به 3 ماه از آغاز پروژه بزرگ آل سعود به رهبری ولیعهد سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان در فوتبال می گذرد. باشگاه نیوکاسل انگلیسی اولین پروژه فوتبال عربستان در جهان است که برای اهداف صرفاً سیاسی خریداری شده است.

* بن سلمان را با اتهام قتل و جنایات جنگی وارد دنیای فوتبال کنید

سه ماه پیش خرید نیوکاسل توسط صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی خبرساز شد. سازمان های حقوق بشری از همان ابتدا درگیر این پروژه بودند و محمد بن سلمان به عنوان متهم ردیف اول به نقض حقوق بشر مورد حمله قرار گرفت.

پرونده قتل هولناک جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود از سال 2018 مفتوح است و اولین متهم این جنایت بن سلمان وارث تاج و تخت عربستان است. علاوه بر ترور این روزنامه‌نگار آزاد، جنایات جنگی این کشور علیه مردم درمانده یمن مصداق عمده نقض حقوق بشر بوده است.

از همان ابتدا مطالب متعددی در کشورهای اروپایی علیه بن سلمان منتشر شد که او را به پاکسازی صورتش با فوتبال متهم کردند. پروژه فوتبال فقط سرپوشی بر جنایات این حکومت دیکتاتوری تلقی می شد و آل سعود در این زمینه مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

* دلارهای نفتی آل سعود دور ریخته شد؟

اکنون، سه ماه پس از تصاحب نیوکاسل توسط آل سعود، به نظر می رسد رویای بن سلمان برای یک باشگاه موفق انگلیسی به پایان رسیده است و پیشنهاد 300 میلیون یورویی برای خرید این باشگاه بیهوده بوده است.

فوتبالیست ها و به خصوص هواداران نیوکاسل پس از واگذاری مالکیت باشگاه به صندوق سرمایه گذاری عربستان، انتظار رونق بزرگ و هزینه های هنگفت را در باشگاه خود داشتند. اما این پروژه در ابتدا با مشکل عدم حصول نتیجه مواجه شد.

نیوکاسل پس از سه ماه هدایت عربستان، اکنون در هفته هجدهم لیگ جزیره تنها با 10 امتیاز در انتهای جدول قرار دارد و اولین نامزدی است که از دور رقابت ها کنار رفته است.

در فوتبال، یک پروژه موفق می تواند به نتیجه برسد. بن سلمان پس از سه سال رایزنی، نیوکاسل را با هزینه های هنگفت و با رشوه های متعدد به مقامات سیاسی بریتانیا خرید. سال ها رایزنی سیاسی و هزینه های هنگفت برای تامین منافع سیاسی و اقتصادی سعودی ها در اروپا انجام شده است.

* چهره «قاتل» را فوتبال پاک نکرد

مهمترین منفعت سیاسی بن سلمان از خرید نیوکاسل، پروژه ای برای پاکسازی وجهه بین المللی زشت او از ترور خاشقچی و جنایات جنگی او در یمن بود. اما در سه ماه اخیر بارها شاهد بودیم که هواداران فوتبال انگلیس با برافراشتن پوسترهایی با عبارت «قاتل» و «دیکتاتور» این پروژه سیاسی بن سلمان را با مشکل مواجه کردند.

* بازی دو طرفه فوتبال مقابل سعودی ها؛ قاتل و جانی در راس بن سلمان باقی ماندند

فوتبال مثل یک شمشیر دولبه است. اگر نتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید، بدون شک علیه شما خواهد بود. به نظر می رسد پروژه بن سلمان در حوزه منافع سیاسی در سه ماه اول به نتیجه رسیده و به جای اینکه او را مالک یک باشگاه معروف و ثروتمند معرفی کند، او را به عنوان ناقض حقوق بشر و قاتل به دنیای ورزش معرفی کرد. .

در این مدت سه ماهه نه تنها چهره بن سلمان با نیوکاسل پاک نشد، بلکه حملات علیه وی روز به روز بیشتر شد و ابعاد جدیدی از جنایات این دیکتاتور سعودی علنی شد. فشار روز به روز بیشتر می شود و بسیاری از باشگاه های بزرگ انگلیسی در برابر نیوکاسل موضع گرفته اند.

* پروژه کوتاه مدت آل سعود در نیوکاسل شکست خورد

فشار بر نیوکاسل در سه ماه اول مالکیت بن سلمان به حدی بود که حتی رهبر سازمان لیگ برتر انگلیس به دلیل دست داشتن در انتقال مالکیت این باشگاه به یک صندوق سرمایه گذاری مجبور به استعفا شد. به گزارش دیلی میل، بن سلمان بیش از 300 میلیون یورو برای خرید نیوکاسل پرداخت و در سطوح بالا با بروس جانسون، نخست وزیر بریتانیا لابی کرد.

با نگاهی به لابی ها و چند صد میلیون دلاری که بن سلمان در سال گذشته برای خرید نیوکاسل و بررسی 3 ماه مدیریت باشگاه خرج کرد، به نظر می رسد پروژه سیاسی آل سعود در کوتاه مدت شکست خورده است.

* برای جلوگیری از شکست بزرگ، بن سلمان را در زمستان بخوابانید

البته سعودی ها می خواهند در نقل و انتقالات زمستانی نظرشان را عوض کنند و با خرید ستاره های معروف به نوعی توجهات را به سمت خود جلب کنند. بن سلمان برای رهایی از شکست بزرگ در نیوکاسل می خواهد دوباره جیب بزند و هزینه های نجومی برای خرید بازیکنان مشهور بکند و از این طریق بتواند به اهداف سیاسی خود دست یابد.

اکنون که بن سلمان از اهداف سیاسی خرید نیوکاسل عبور کرده است، باید به اهداف بلندمدت اقتصادی سعودی ها در نیوکاسل نگاهی بیندازیم. نمونه بارز این سرمایه گذاری بلند مدت، پاری سن ژرمن است.

* قطری ها الگویی برای برنامه بلندمدت عربستان هستند

ناصر الخلیفی قطری در سال 2011 پس از پیروزی کشورش با تعدادی از لابی های فرانسوی میزبان جام جهانی 2022 ثروت جمع آوری کرد. وعده قطر برای خرید پاری سن ژرمن یکی از پروژه های فرانسه برای توسعه فوتبال باشگاهی بود.

در همان زمان ناصر الخلیفه این باشگاه فوتبال را به مبلغ 100 میلیون یورو خریداری کرد. اکنون با گذشت نزدیک به 10 سال از پیوستن قطری ها به باشگاه فرانسوی، ارزش این باشگاه به بیش از 600 میلیون یورو رسیده است و الخلیفه قصد دارد در سال 2030 ارزش پاری سن ژرمن را به بیش از یک میلیارد یورو برساند.

* آل سعود، یکی از پیروان گروه فوتبال سیتی متعلق به امارات

نمونه موفق تر در این زمینه، گروه بزرگ فوتبال سیتی است که متعلق به منصور بن زاید آل نهیان است. شاهزاده اماراتی با خرید باشگاه سیتی پروژه بزرگی را آغاز کرد. این شرکت ثروتمند اماراتی اکنون بیش از 3 میلیارد دلار ارزش دارد. بن سلمان با الهام از امارات و قطر پس از 10 سال وارد این ورزش شد اما هنوز نتوانسته در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسد.

* پروژه تجاری و سیاسی بن سلمان در 3 ماه اول شکست خورد

با نگاهی به اهداف سیاسی و تجاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای مالکیت نیوکاسل در سه ماهه اول، متوجه خواهید شد که موفقیت او چیزی جز ضد تبلیغاتی برای پاکسازی چهره در جهان نبوده و از نظر اقتصادی صرفا هزینه‌های هنگفت و رشوه‌ها را به همراه داشته است. مقامات سیاسی قطر.

انتهای پیام/


دیدگاهتان را بنویسید