میدان های مغناطیسی می تواند یک علامت هشدار اولیه از سونامی باشد


پیش‌بینی بلایای طبیعی که پیامدهای جانی و مالی متعددی دارد، بسیار حائز اهمیت است. دانشمندان اخیرا با استفاده از میدان های مغناطیسی زیر آب توانسته اند سونامی را به طور دقیق پیش بینی کنند.

در صورت وقوع سونامی، هر دقیقه مهم است. در طول سال‌ها، ایده‌های جالبی در مورد چگونگی پیش‌بینی بهتر این امواج غول‌پیکر دیده‌ایم. به عنوان مثال ردیابی امواج صوتی زیر آب ناشی از زلزله یا استفاده از کابل های زیردریایی به عنوان شبکه لرزه نگاری از جمله روش هایی است که تاکنون ارائه شده است. اما دانشمندان اخیرا از روش دیگری استفاده کرده اند تا به کمک میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط سونامی زیر آب قبل از رسیدن امواج بزرگ و مخرب به ساحل، به این موضوع پی ببرند.

میدان های مغناطیسی و میدان های سونامی

سونامی میدان های مغناطیسی ایجاد می کند. به عبارت دیگر، سونامی باعث جابجایی های بزرگ در آب دریا می شود و در نتیجه میدان مغناطیسی ایجاد می کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که این میدان مغناطیسی ابتدا در سطح دریا قبل از تغییرات چشمگیر و خطرناک تشکیل شده است.

نویسندگان مطالعه جدید با استفاده از داده های سونامی سال 2005 در ساموآ و سونامی سال 2010 در شیلی، ادعا می کنند که میدان مغناطیسی را می توان قبل از اینکه بسیار بزرگ و مخرب شود، رصد کرد. به این ترتیب می توانید از چند دقیقه قبل از وقوع سونامی مطلع شوید.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که بزرگی میدان مغناطیسی تولید شده را می توان برای تقریبی ارتفاع سونامی آینده استفاده کرد. سرعت یک میدان مغناطیسی سونامی را پیش بینی می کند به عمق آب بستگی دارد. در عمق 4800 متری، دانشمندان کشف کردند که یک میدان مغناطیسی می تواند یک سونامی را حدود یک دقیقه زودتر نشان دهد.

ژجیانگ لی، نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص ژنتیک در دانشگاه کیوتو گفت: «این بسیار هیجان انگیز است. ما در مطالعات قبلی تغییراتی را در سطح دریا مشاهده کرده ایم. اما این بار با استفاده از تغییراتی که در اعماق دریا – میدان مغناطیسی ایجاد شده – رخ می دهد، می توانیم سونامی را تشخیص دهیم. “داده هایی که ما استفاده می کنیم با شبیه سازی ها سازگار است.”

دانشمندان می گویند این مطالعه مبنایی برای بهبود سیستم های مدل سازی سونامی فراهم می کند که می تواند به پیش بینی زمان رسیدن، ارتفاع و میزان آسیب امواج کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید