هشدار روسیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


“مريم زاخاروواسخنگوی وزارت خارجه روسیه در آخرین سخنرانی خود درباره توسعه ناتو گفت: «تلاش‌های مداوم ناتو برای وارد کردن فنلاند و سوئد به مدار منافع و سیاست‌ها». فرصت از روسیه پنهان نیست.»

این دیپلمات روس تاکید کرد: کاملا واضح است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو پیامدهای نظامی و سیاسی جدی خواهد داشت که مستلزم پاسخ کافی روسیه است.

زاخارووا مسکو سیاست عدم عضویت در هر اتحادیه ای را که به طور سنتی توسط استکهلم و هلسینکی دنبال می شود، عامل مهمی در تضمین ثبات در شمال اروپا می داند.

مسکو معتقد است که گسترش ناتو امنیت روسیه را تهدید می کند و ناتو تضمین هایی را که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به روسیه داده شده است، نقض کرده است.

روسیه همچنین بسته‌های امنیتی گسترده‌ای را به غرب پیشنهاد کرده و گفته است که ناتو نباید اعضای جدید را بپذیرد و به دنبال جلوگیری از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد پایگاه‌های جدید در جمهوری‌های شوروی سابق است.

زاخارووا وی گفت: «جلوگیری از گسترش ناتو و استقرار سامانه‌های تسلیحاتی که امنیت ما را در نزدیکی مرزهای روسیه تهدید می‌کنند، موضوعات کلیدی در مذاکرات آتی با ایالات متحده و ناتو خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید